måndag 19 december 2016

Varför gör jag detta?

Off season är troligen avklarad och du har säkert kommer in i träningslunken igen. Dock är det alltjämt fyra månader kvar innan den svenska tävlingssäsongen drar igång. Vintern är en tid fylld av tuffa utmaningar – alltifrån långtråkiga TC-pass till kyliga distansturer. Både en och två gånger kommer du tveka och ifrågasätta vad du håller på med. I de stunderna gäller det att ha sina mål och målbilder klara för sig för att finna ny mental energi.

Både för mitt eget idrottande och i verksamheten som coach arbetar jag med målsättningar. När jag får in en ny adept är ett av de första stegen att utarbeta mål på olika plan, dels i syfte att ge vägledning för träningsupplägget och dels för att mål som kommer på pränt ökar chanserna att lyckas med träningen, tror jag.

Att enbart säga jag cyklar för att det är kul eller jag ska ta någon runda ibland för att må bra känns inte tillräckligt specifikt och motiverande. Visst, i grund och botten hojar jag för att det är skoj och för att det ger välbefinnande, men prestations- och processmål behövs för att hitta en extra gnista och få struktur på träningen. Efter en halvtimme på vinterdistansen – med 3,5 tim kvar – kan det kännas som att tiden står stilla. Termostaten visar -4 grader, dubbisarna gör det trögrullat och väderleken utesluter fikastopp. Där och då är det svårt att ha cykla för att det är kul som den primära drivkraften. På testcykeln, med 3*20 min tröskelintervaller på agendan, tänker jag inte direkt på att jag trampar för att må bra, inte under själva genomförandet i alla fall…

Om jag däremot är utrustad med en arsenal av mål kommer jag ha lättare att ta mig igenom de ovan nämnda prövningarna. Det kan exempelvis vara att jag har processmålet att cykla distans en gång i veckan – i syfte att uppnå prestationsmålet att kunna klämma minst 1300W efter >3 timmar. De långa intervallerna på testcykel görs i syfte att kunna snitta 42 km/h på ett tempolopp.

På dagens tröskelintervaller hade jag bland annat följande mål/målbilder:
-       Det kommer smaka fint med en proteinshake efteråt
-       Jag vill genomföra alla intervaller på ca 310 monarkwatt
-       Skrapa ihop en total intervalltid på minst 50 minuter
-       Förbättra åkstyrkan fram till feb då NM i velodrom körs i Danmark
-       På lång sikt nå en mjölksyratröskel på 350W (”vanliga” watt)


Välformulerade mål hjälper en att svara på frågan varför man tränar. Ju fler positiva målbilder, desto större möjlighet har du att råda bot på testcykeltristess och komma stark till 2017.


För ytterligare input om att arbeta med mål rekommenderar jag er att läsa vad svenske mästaren på landsväg 2016, Richard Larsén, har att säga på temat. Länk här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar