onsdag 24 januari 2018

SM-förberedelser

Till helgen stundar en av vinterns roligheter, SM på bana. För mig innebär det sex stycken starter totalt, varav fyra stycken på singelhoj och två på tandem. Tycker att träningen har rullat på bra sedan årsskiftet och hoppas att såväl ben som taktik/disponering är med mig under mästerskapen.

Att ladda upp inför mästerskap på bana är lite speciellt, i alla fall om man ska delta på de flesta grenar. Det är alltifrån sprint – att ha pang-pang i ett varv – till uthållighetsgrenar såsom scratch och poänglopp som fodrar både åkstyrka och klipp. Någonstans gäller det att prioritera vilka grenar som känns viktigast, för att ha kroppens alla energisystem toppade på samma dag är lite av en utopi…

Jag har inte heller gjort någon uttalad formtoppning inför SM. Visst vill jag ha bra påkar på lördag och söndag, men vinterns stora mål ligger ändå två månader bort då det ser ut att bli internationella race på annan kontinent. Enda egentliga skillnaden träningsmässigt är att jag har bytt ut något pass med styrkeintervaller mot en del 30 sek, enminutare och block med 30/30 sek för att arbeta upp de anaeroba förmågorna. För den som är mer nyfiken på min träning kan alla detaljer – alltifrån wattfiler till fikabilder – utläsas på mitt Stravakonto.

Dagens testcykelpass, en kombination av 30-sek intervaller och stressad tröskel

Efter dagens hårdkörning är det vilodag på agendan imorgon och på fredag blir det benväckning, vilket för min del brukar innebära rull samt 15-25 minuter tröskel beroende på känsla i ben och andning. Är det något man lär sig med åren som cyklist är det att lyssna in kroppen och inför race kunna avgöra om det är hårdare eller lösare körning som behövs för att stå på startlinjen med goa påkar.


Ni som vill läsa om mål i form av medaljer får tyvärr bli besvikna. Den enkla sanningen är att jag inte sätter sådana resultatmål eftersom jag inte kan påverka hur bra resten av startfältet kör. Däremot har jag process- och prestationsmål i mitt idrottande. För SM ligger mitt fokus på att försöka sätta PB på de individuella momenten sprintkval (11.58 sek), 1 km tidslopp (1.12) och 4 km förföljelse (5.06) samt köra smart på scratchen. Lyckas jag putsa de tiderna är jag helnöjd och sedan återstår det att se hur långt det räcker. Det är bara att konstatera att startfältet är starkt, faktiskt det starkaste SM-fältet sedan jag började tävla på bana. Ska i alla fall bli riktigt kul mäta sig med duktiga cyklister och jag är taggad på att köra järnet!

För PM till SM-tävlingarna klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar