fredag 7 april 2017

Pace och tömning

Träningen är åter igång efter en härlig weekend i England med fotboll, umgänge och lite god öl. Medan resten av Ormsalvagänget fyller på med många timmar i sadeln och D-vitaminer nere på Mallis laddar jag på inför söndagens Östgötalopp, årets tävlingspremiär på landsväg.

Englandsvistelsen innebar fyra dagar off, skönt och välbehövligt efter ett träningsblock som innehöll mycket mängd. När jag så drog igång träningen i tisdags kan jag inte direkt påstå att kroppen var på topp. I gymmet kändes det stramt här och där och på hojen var pulsen högre än vanligt (hej lägre blodvolym). Det var bara att anpassa insatsen och väcka igång systemet i lagom takt inför kommande pass.

I onsdags kändes det i alla fall klart bättre. Blev moppe-pace runt Runn (drygt 60 km) och var fräsch både i kropp och knopp för att trycka på en del! Detta var faktiskt allra första gången som jag testade på paceträning utomhus. Hoppas att denna fartsimulering ska vara till nytta för Östgötaloppet där Tre Berg och Ryska Posten kommer göra det till ett riktigt hårt lopp. Kan konstatera att det är något helt annat att köra bakom moppe än att genomföra tröskelintervaller på egen hand. Istället för att effekten hålls någorlunda jämn är det ena stunden frihjulande utför – för att sedan bli 450-600W när det går uppför.


Coach ”Ljunken” (läs Marcus Ljungqvist) var så snäll att han ställde upp som moppeförare även igår. Drog ånyo ett varv runt Runn och, helt enligt önskemål, fick jag slita ordentligt för att hålla rullen. Efter avslutad pace gnetade jag vidare på egen hand med 50 minuter på 270 watt (kring fatmax) för att kräma ur det sista. Kan inte påstå att det slog gnistor om påkarna – att köra pace i backarna mellan Aspeboda och Ingarvet tog ut sin rätt – men jobbet skulle i alla fall göras för att få till ett så kallat tömningspass tre dagar innan tävling. För mig innebär det 2,5-3,5 tim med ganska mycket tid i zon 3 och 4 i syfte att boosta KH-inlagring och blodvolym inför race. Håller tävlingsuppladdningen till ett beprövat sätt, nämligen:

Dag 1: tömningspass
Dag 2: helvila
Dag 3: ”Benväckning”
Dag 4: Race

Tömningspass - check


Avrundar detta inlägg med att bjuda på bilder från Englandsresan:

Unitedpuben innan match
Hade sån tur att vi fick plats på Stretford End, sektionen där de mest hängivna Manchester United-supportrarna håller till
Vi såg Manchester United-West Bromwich spela 0-0, ett inte helt oväntat resultat med Mourinhos gåfotboll och utan Zlatan
Åt mitt livs största burgare. Behöver jag säga att jag blev mätt?? 
Nästkommande dag blev det snabbtåg ned till London för att se Arsenal-Manchester City lira 2-2 i en mycket underhållande match








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar