måndag 2 april 2018

Framtidsplaner och VM-bilder

Årets ban-VM som tandempilot är lagt till handlingarna och nu har jag en period med ostrukturerad träning för att ladda på de mentala batterierna. Känner ingen stress att inleda superseriös träningsplanering eftersom jag har andra planer än att ha ett fullspäckat tävlingsprogram på landsväg.


Redan tidigt i vintras var jag inne på att tagga ned ambitionerna för framtida landsvägscykling. För varje säsong som har gått har jag fokuserat mer och mer på bana och sedan början av 2017 gör jag en tandemsatsning ihop med Jörgen Gustafsson, vilket hittills har gett två VM-starter och svenska rekord på 1 km och 4 km. Personligen tycker jag denna cykling är klart roligast och något som jag vill satsa vidare på. Med internationella race under vintern, som fodrar sitt fokus och hårda intervaller, känner jag att säsongen blir för lång om jag dessutom ska tävla massa i april-september på landsväg. En risk med att köra dubbla discipliner är att det – mer eller mindre - kan bli tävlingssäsong året runt och inte kommer några riktiga tillfällen för en period off. Lätt hänt att dunka på med alla sina lopp – för att sedan stå där med noll cykelmotivation och rejält sliten kropp.

En annan faktor som gör att suget för eget landsvägstävlande har avtagit är att jag har fått riktigt roliga och motiverande coachinguppdrag. Förutom att jag är cykeltränare genom Guided Heroes kommer jag vara lagledare åt CK Unis nystartade damelitlag. När jag fick frågan behövde jag inte lång betänketid för att tacka ja. Jag inledde inte mina idrottstränarstudier för att (försöka) träna mig själv till att bli någon supercyklist, utan min drivkraft är att hjälpa andra cyklister att nå sina mål. Till helgen har vi upptakt inför säsongen med gemensam träning, föredrag och andra trevligheter för att ladda på inför tävlingspremiären om två veckor på Östgötaloppet. Detta ska bli kul, tjejer!


Att det kommer bli klart mindre LVG-tävlande betyder dock inte att jag kommer hålla mig från asfaltshojande helt. Kommer alltjämt köra min grundträning på landsvägen med alltifrån distans till 40/20-intervaller, vara med på de lokala träningstävlingarna TCT i Borlänge och om lusten faller sig på kan det bli något officiellt race när det passar in tidsmässigt. En sak som är säker i alla fall är att jag ser fram emot varma sommardagar, trevligt sällskap och glasstopp längs vägen på långpassen!


Avslutar med att bjuda på bilder från mitt och Jörgen Gustafssons ban-VM i Rio de Janeiro. Vi deltog i matchsprint, 1 km tidslopp och 4 km förföljelse i paracyklingens tandemklass. Cykelbilderna kommer härifrån

Första tävlingsdagen körde vi 4 km förföljelse. I kvalet noterade vi 4.46, vilket var PB med 4 sek. Vi var nöjda med tiden, men som förväntat räckte det inte för att få köra A- eller B-final i det tuffa startfältet. PS detta är en träningsbild. Hade inte ork för att spexa inför kameran under loppet... #hejmjölksyra
På 1 km tidslopp sänkte vi oss från 1.11 till 1.09, något som framförallt grundlades av att vi förbättrade vårt startvarv med 1,5 sek mot tidigare. 
 På den avslutande sprinten blev det precis som förra VM i Los Angeles 11,6 sek på flygande 200 meter. Vi gick inte vidare till kvartsfinal, men detta var bara en bonussträcka eftersom vi lade mest krut på att träna inför 4 km. 
Efter tävlingarna stannade vi kvar två dagar extra, bland annat för att hinna med en tur till den världsberömda stranden Copacabana
 Likaså fick vi möjlighet att delta på en ceremoni med teprovning som våra vänner i japanska landslaget ordnade
Vi är mycket nöjda med tävlingarna och upplevelsen i övrigt att åka till Rio. Jag har sagt det förr och säger det igen; med Jörgen har man aldrig tråkigt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar