tisdag 10 oktober 2017

Safety first

Efter ett helt skade- och sjukdomsfritt år var det så min tur att bli krasslig. För mig är det en självklarhet att vila helt med infektion i kroppen. Inte förens halsen känns 100% är det aktuellt att återuppta träningen.

Sjuk blir man förr eller senare och jag har haft tur på den fronten på sistone. Senast jag var förkyld var förra vintern – när jag ändå hade planerat för en vilovecka. Att bli sjuk nu är inte heller någon big deal. Jag har precis haft off season och hade tänkt trappa upp cyklingen lite, men det är först om 1,5 månad i Manchester som jag behöver vara i bra form. Nu får jag se denna förkylning som extra vila helt enkelt.

Kittad för att bekämpa förkylning

På idrottstränarprogrammet här på Högskolan Dalarna har professor Michail Tonkologi hållit en rad intressanta föreläsningar, bland annat om träning vid sjukdom. Hans huvudbudskap är att det är vila som gäller vid de flesta typer av infektioner. I sena tonåren när jag fortfarande lirade fotboll fick jag också mig en tankeställare. En lagkamrat spelade match ovetandes om en förkylning och det kunde ha kostat honom livet. Det hela resulterade i hjärtmuskelinflammation och en lång konvalescenstid för att komma tillbaka till en normal vardag igen. Ett pass/race är aldrig så viktigt att det är värt de riskerna!

Blivit mycket tid i TV-soffan idag där film varvas med sport. Nyss sett första etappen av Turkiet Runt och ikväll är det fotbollslandskampen som gäller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar