Årets ban-VM som tandempilot är lagt till handlingarna och nu har jag en
period med ostrukturerad träning för att ladda på de mentala batterierna. Känner
ingen stress att inleda superseriös träningsplanering eftersom jag har andra
planer än att ha ett fullspäckat tävlingsprogram på landsväg.
Redan tidigt i vintras var jag inne på att tagga ned ambitionerna för
framtida landsvägscykling. För varje säsong som har gått har jag fokuserat mer
och mer på bana och sedan början av 2017 gör jag en tandemsatsning ihop med
Jörgen Gustafsson, vilket hittills har gett två VM-starter och svenska rekord
på 1 km och 4 km. Personligen tycker jag denna cykling är klart roligast och
något som jag vill satsa vidare på. Med internationella race under vintern, som
fodrar sitt fokus och hårda intervaller, känner jag att säsongen blir för lång om
jag dessutom ska tävla massa i april-september på landsväg. En risk med att
köra dubbla discipliner är att det – mer eller mindre - kan bli tävlingssäsong
året runt och inte kommer några riktiga tillfällen för en period off. Lätt hänt
att dunka på med alla sina lopp – för att sedan stå där med noll
cykelmotivation och rejält sliten kropp.
En annan faktor som gör att suget för eget landsvägstävlande har avtagit är
att jag har fått riktigt roliga och motiverande coachinguppdrag. Förutom att
jag är cykeltränare genom Guided Heroes kommer jag vara lagledare åt CK Unis
nystartade damelitlag. När jag fick frågan behövde jag inte lång betänketid för
att tacka ja. Jag inledde inte mina idrottstränarstudier för att (försöka)
träna mig själv till att bli någon supercyklist, utan min drivkraft är att
hjälpa andra cyklister att nå sina mål. Till helgen har vi upptakt inför
säsongen med gemensam träning, föredrag och andra trevligheter för att ladda på
inför tävlingspremiären om två veckor på Östgötaloppet. Detta ska bli kul,
tjejer!
Att det kommer bli klart mindre LVG-tävlande betyder dock inte att jag
kommer hålla mig från asfaltshojande helt. Kommer alltjämt köra min grundträning på
landsvägen med alltifrån distans till 40/20-intervaller, vara med på de lokala
träningstävlingarna TCT i Borlänge och om lusten faller sig på kan det bli
något officiellt race när det passar in tidsmässigt. En sak som är säker i alla
fall är att jag ser fram emot varma sommardagar, trevligt sällskap och
glasstopp längs vägen på långpassen!
Avslutar med att bjuda på bilder från mitt och Jörgen Gustafssons ban-VM
i Rio de Janeiro. Vi deltog i matchsprint, 1 km tidslopp och 4 km förföljelse i
paracyklingens tandemklass. Cykelbilderna kommer härifrån.
Första tävlingsdagen körde vi 4 km förföljelse. I kvalet noterade vi 4.46, vilket var PB med 4 sek. Vi var nöjda med tiden, men som förväntat räckte det inte för att få köra A- eller B-final i det tuffa startfältet. PS detta är en träningsbild. Hade inte ork för att spexa inför kameran under loppet... #hejmjölksyra
På 1 km tidslopp sänkte vi oss från 1.11 till 1.09, något som framförallt grundlades av att vi förbättrade vårt startvarv med 1,5 sek mot tidigare.
På den avslutande sprinten blev det precis som förra VM i Los Angeles 11,6 sek på flygande 200 meter. Vi gick inte vidare till kvartsfinal, men detta var bara en bonussträcka eftersom vi lade mest krut på att träna inför 4 km.
Efter tävlingarna stannade vi kvar två dagar extra, bland annat för att hinna med en tur till den världsberömda stranden Copacabana
Likaså fick vi möjlighet att delta på en ceremoni med teprovning som våra vänner i japanska landslaget ordnade
Vi är mycket nöjda med tävlingarna och upplevelsen i övrigt att åka till Rio. Jag har sagt det förr och säger det igen; med Jörgen har man aldrig tråkigt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar