Igår kördes Östgötaloppet, säsongspremiären för
landsvägsrace i Sverige och mitt första lagledaruppdrag för CK Unis
damelitlag. Jag väljer att fatta mig ganska kort eftersom det kommer en mer
utförlig race report längre ned från en av tjejerna i laget. För egen del vill
jag säga följande:
-
Jag är jättestolt över hela laget! De allra
flesta kör sin första officiella cykeltävling någonsin och bland ett 30-tal
startande kammar vi hem tre stycken topp 10-placeringar.
-
Dagen innehöll verkligen hela känsloregistret.
Från nervös väntan efter att ha hört om den otäcka klungkraschen - ovetandes om
hur det var med våra tjejer - till stor glädje över att vi höll oss längst
framme vid spurten i andraklungan.
Nu överlåter jag resten av rapporteringen till Cecilia
Joneby i laget som har skrivit följande om gårdagens race:
”För ck unis damlag är detta vår
första tävling, och för de flesta i laget är det första loppet över huvud
taget. Det är tidig start vilket innebär övernattning i närområdet. Under
benväckningen på avresemorgonen har Annika fortfarande lånecykel från
Cykelgross eftersom reservdelen till hennes egen inte kommit än. Det är
Emanuele Sellas tidigare tävlingscykel, och som kuriosa är Sella exakt lika
lång som Stark. Min växelvajer till bakväxeln väljer att gå av precis när jag
stannar till hemma. Tack vare snabb hjälp kommer vi iväg i tid, och nu hoppas
vi att det ska vara slut på cykelstrul. Vi bor på Södra Lunds B&B utanför
Ljungsbro där vi får en helt egen våning med kök och sällskapsrum, och det
finns ett stall för cyklarna. På kvällen åker vi in till Linköping för att äta
middag med vår tränare Marcus Streijffert från Guided Heroes, och går igenom
banan. Efter middagen rekar vi banan med bil, ganska oteknisk och med
Uppsala-mått fin asfalt. Ett lite sämre parti på stora slingan, och en snäv
kurva på lilla slingan.
Starten går 08:30 vid Ljungs
kyrka och de 30 deltagarna i damelit ger sig iväg. Själv fick jag en dålig
start och hamnar lite efter. Några hundra meter efter start kommer den första
bron över Motala ström och fältet smalnar av vilket göra att jag enkelt får
kontakt igen. Vi börjar med ett halvt varv på lilla slingan, med ett backigt
parti. Det byts positioner ofta, men snart blir farten stabil och klungan lugn.
Vi kör ut på stora slingan och klungan håller ihop. Vi i ck uni har fått
uppgifter av vår tränare och vi kör enligt plan. Tre har fått i uppgift att
hålla sig långt framme, och övriga fyra hjälper till att verkställa det samt
står för en hel del dragjobb. Vi visar framfötterna och jobbar på från början.
Vi har ett bra samspel i laget och pratar med varandra.
Efter att ha vänt tillbaka mot
mål efter ca 3 mil och precis ska köra in i Borensberg igen uppfattar jag en
tempoökning och att positionerna ändras. Jag ligger långt fram där klungan är
lite smalare och jag uppfattar att det kommer medtävlande från sidan. Jag
hinner tänka “undra om det blir körning nu” innan jag hör det karaktäristiska
ljudet av kolfiber mot asfalt, och skriken man aldrig glömmer. Jag får uppfattningen
att det skett precis bakom mig, och att vi som tar oss vidare är kraftigt
reducerade. Inledningsvis höjs tempot för att ta oss förbi samhällets centrum,
men sedan sänks det avsevärt och vi som är kvar börjar prata med varandra.
Vidare går körningen lugnt. Uni har fyra cyklister kvar, giro tre och valhall
två, totalt ca 15 stycken inklusive juniorerna.
Uni har tre cyklister som går i
backen, varav två kan fortsätta. På olycksplatsen är hjälp snabbt på plats, och
ambulans kommer också fort. Vår sista cyklist har efter omständigheterna klarat
sig bra, och efter att ha hjälp övriga det är värre ställt med kan hon
återvända till tävlingscentrum och vår oroliga tränare. Enligt Ck Hymers
hemsida fick fyra personer avtransporteras med ambulans, varav en blev kvar för
observation över natten. Den mediala rapporteringen gick snabbt, och innan
anhöriga har hunnit underrättas står det om stor krasch, fyra ambulanser och
allvarligt skadade i kvällstidningarna.
För oss som fortsatt händer en
incident till där en av våra och en medtävlande krokar ihop, men detta reder
sig snabbt. Ingen vill dra och det är lite avvaktande. Vi går in på lilla
slingan och det blir fokus på tävlingen. Här ska fyra och ett halvt varv köras,
och när ungefär hälften är gjorda går en utbrytning där inte uni är med. Vi
försöker få igång ett lagtempo men kommer tyvärr inte ikapp. Andra som har
lagmedlemmar i främre klungan drar ner tempot och vi fyra från uni får slita
ordentligt. Vi inser att det är kört och återhämtar. Efter sista kurvan är det
en lång uppförslutning i en allé mot mål, och jag som tjänar på lång spurt och
känner att benen inte är med mig lägger mig fram och försöker ånga på. Jag vet
att jag har tre unisar med mig, varav en har en explosiv spurt. Jag hoppas att
Camilla ligger på mitt hjul och höjer farten successivt. När jag ser henne i
ögonvrån vika ut ställer jag mig upp och försöker trycka på de sista metrarna.
Vi slutar alla långt fram i andraklungan, och totalt slutar ck uni på plats 7,
9, 10, 11, 14 och 15. En riktig superpremiär, men tyvärr är det svårt att
glädjas. Tankarna går till tjejerna som klarade sig mindre bra, krya på er!”
Filmklipp från spurten i andraklungan där Camilla Hansson kniper sjundeplatsen. Obs ljud på
Tråkigt med kraschen. Men starkt kört tjejer. Skall bli kul att följa er i sommar! :)
SvaraRaderaHåller med om att det blir kul att följa tjejerna, denna premiär gav mersmak=)
Radera